اسمارت مارکتینگ (Smarketing) اصطلاحی است که در عصر بازاریابی مدرن ابداع شده است. اسمارت مارکتینگ به استفاده از رسانههای اجتماعی، بازاریابی تلفن همراه و سایر روشهای تبلیغات دیجیتال برای بازاریابی محصولات یا خدمات را میپردازد. اگر میخواهید در مورد اسمارت مارکتینگ و تاثیر آن در رشد کسبوکار خود بیشتر بدانید، با ما در این مقاله همراه باشید.
اسمارت مارکتینگ چیست؟
به فرآیند استفاده از رسانههای اجتماعی، بازاریابی تلفنی و سایر فناوریهای دیجیتال برای تعامل به مشتریان جدید یا فعلی، Smarketing میگویند.
خط لولهای را با دو شاخه تصور کنید. یکی بازاریابی و دیگری فروش. هر چقدر این لولهها را بهتر به هم متصل کنید، احتمال نشتی را کاهش میدهید.
سرنخهایی که از بازاریابی به فروش منتقل میشوند، به احتمال زیاد نشت میکنند (علاقه خود را از دست میدهند، آزرده خاطر و یا گیج میشوند). این گذار – که حتی ممکن است از وجود آن بیاطلاع بمانید – باعث هدر رفت سرمایه خواهد شد.
در نتیجه بهترین راه رفع این مشکل، ترکیب دو دپارتمان و تبدیل آنها به یک واحد بینظیر است.
هدف از اسمارت مارکتینگ چیست؟
هدف smarketing مشابه بازاریابی سنتی است: فروش با ایجاد آگاهی و پرورش سرنخ. اما برخلاف روشهای سنتیتر، هدف در اینجا متقاعد کردن مشتریان بالقوه برای خرید نیست، بلکه کشاندن آنها پای تلفن است تا توسط نمایندگان فروش متقاعد شوند.
به عنوان مثال، هدف از تبلیغات بنری میتواند جلب توجه مردم به وب سایت شما باشد، در حالی که هدف یک استراتژی Smarketing، هدایت مشتریان است؛ با این امید که به فروش (سرنخ) تبدیل شوند.
تکنیکهایی مانند SEO و بازاریابی ایمیلی، بیشتر از اینکه به دنبال ترغیب مشتریان آماده خرید باشند، پرورش مشتریانی باکیفیت را در رأس توجه قرار میدهند.
اسمارت مارکتینگ تا حد زیادی به تاکتیکهای تولید سرنخ (مانند ایمیل مارکتینگ و بازاریابی محتوا) متکی است.
6 مرحله برای ادغام فروش و بازاریابی
شش مرحله وجود دارد که میتوانید برای ادغام موفقیتآمیز فروش و بازاریابی دنبال کنید:
1. توافق بر سر یک هدف مشترک
ایجاد اهداف مشترک بین بخشها باعث ایجاد همافزایی در نحوه برنامهریزی کمپینهای شما میشود. انجام این کار میتواند به شما در ایجاد کمپینهای طولانیمدت و سودآور کمک کند.
قطعاً ممکن است تیم شما بیشتر اوقات در مورد اهداف به توافق نرسند، اما داشتن یک هدف مشترک مهم است.
هرچه بیشتر بتوانید در مورد اهداف کمپین خود به توافق برسید، رسیدن به آنها آسانتر خواهد بود. در اسمارت مارکتینگ از اصطلاحاتی مانند «کاریز بازاریابی» یا «قیف فروش» استفاده نمیشود. این مفهوم در اینجا «قیف بازاریابی مشترک» خوانده میشود.
در یک قیف بازاریابی مشترک، مراحل مشابهی را دارید که معمولاً در کاریز فروش سنتی یافت میشود. تفاوت در نحوه ارتباط آنها با یکدیگر و نحوه تعامل درونسازمانی است.
درست است که افراد مسئولیتهای متفاوتی دارند اما میتوانند با استفاده از نقاط قوت خود، و با هدف دستیابی به نتایج بهتر، با یکدیگر همکاری کنند.
2. ارتباطات قوی داشته باشید
یک رابطه موفق تنها در صورتی حاصل میشود که بتوانید به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید.
وقتی صحبت از شبکههای اجتماعی به میان میآید، مردم اغلب به اشتباه تصور میکنند چون میتوانند صحبتهای دیگران را در شبکههای اجتماعی ببینند، پس همهچیز را در مورد آنها میدانند.
اما باید سؤالات خود را بپرسید و به دقت به پاسخهای دریافتی گوش دهید تا بتوانید یک رابطه موفق داشته باشید.
3. همدل باشید
اگر ندانید که طرف مقابل در چه شرایطی است، همدردی کردن با او دشوار است. با این حال اگر بتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم و احساسات او را در مورد یک موضوع یا موقعیت خاص تصور کنیم، آنگاه تصوری از احساس او خواهیم داشت و بنابراین همدردی با او را آسانتر میکنیم.
همانطور که میدانید فروشندگی یکی از استرسزاترین مشاغل جهان است و حجم کار بالایی دارد. یک فروشنده هرچقدر هم که تلاش کند، باز در مورد فروش بعدیاش نگران است و مدام به رسیدن به اهداف کاریاش فکر میکند. مخصوصاً وقتی که یک مشتری داخلی بدون تماس قبلی یا حتی تعیین وقت با یکی از فروشندگان به مغازهای وارد میشود. اگر در حوزه فروش فعالیت دارید، به احتمال زیاد این سناریو را تجربه کردهاید. رسیدگی به چنین موقعیتهایی معمولاً سخت است.
بنابراین مهم است که تیم فروش و بازاریابی چالشهای یکدیگر را درک کنند و با هم همکاری داشته باشند تا تجربه مشتریان بهتری رافراهم کنند.
4. زمانی که شرایط سخت شد هوای هم را داشته باشید
ایجاد رابطه خوب بین فروش و بازاریابی آسان است، به ویژه هنگامی که همهچیز خوب پیش میرود. اما در شرایط سخت چه اتفاقی میافتد؟ برای مثال رکود در فروش میتواند بازاریاب را وسوسه کند که ناامید شده و کنار بروند.
اما وقتی مشتری رو به روی شماست چطور؟ زمانی که مشتری نمیداند چه میخواهد و به کمک نیاز دارد تا بتواند در مغازه یا فروشگاه آنلاین شما راه را پیدا کند، نمیتوانید کنار بکشید. پس در این زمانهای سخت، بیشتر از همیشه لازم است که تیمهای فروش و بازاریابی در کنار هم بمانند تا به مشتریان کمک کنند.
5. علایق مشترک را پیدا کنید
باید روشهای سیستماتیک همکاری بین تیم فروش و بازاریابی را پیدا کنید.
این کار میتواند به سادگی توافق بر روی عبارتی باشد که به آنها یادآوری کند بر مشتری احتمالی تمرکز کنند. مهم نیست که آن کلمه چیست، اما اگر هر دو تیم به چگونگی کمک به مشتریان فکر کنند، از شرایط سخت خارج خواهند شد و دوباره موفقیت بیشتری کسب میکنند. مثلاً آنها میتوانند در رسیدن به نقاط موفقیت در پروژهها، با هم همکاری کنند. چنین هدفی، دستیافتنیتر است. پس به جای تمرکز بر یک هدف اختیاری مانند «هر روز، هر یک از ما یک تماس فروش خواهیم داشت» روی چنین اهدافی تمرکز کنید.
اگر اعضای تیم، درک درست و مشترکی از موفقیت پروژه داشته باشند، میتوانند برای رسیدن به آن همکاری کنند.
حتی اگر عضو تیم نباشید، باز هم میتوانید همکاری کنید. به عنوان مثال اگر خدمات مشاورهای ارائه میدهید یا به کسبوکارهای محلی چیزی میفروشید، ارزش آن را دارد که بدانید اهدافشان چیست و به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک کنید.
6. رابطه ی صمیمانه ای بین رهبران تیم ایجاد کنید
هماهنگی از رهبر تیمها شروع میشود. هرچه رهبران تیم همسوتر باشند، تیمهای آنها عملکرد بهتری خواهند داشت.
من میدانم که برخی از رهبران فروش ممکن است فکر کنند که با یک مدیر ارشد بازاریابی عالی یا یک مدیر ارشد بازاریابی افتضاح همکار شدهاند. مدیر ارشد بازاریابی هم ممکن است همین را بگوید.
اما اگر دو سرپرست متوجه شوند که با مشکلی مشابه دست و پنجه نرم میکنند و درخواست کمک کنند، چه اتفاقی میافتد؟
اگر با هم روی مشکل کار کنید، شاید بتوانید راهحلی پیدا کند. اگر نه، حداقل قدم بعدی را مشخص میکنید. ارزش این را دارد که هماکنون وقت بگذارید تا حل اختلافنظرهای بعدی آسانتر شود. حل مشکلات با هم، کلید موفقیت تیمی است. از این گذشته، چه چیزی بیشتر از تماشای موفقیت هم تیمیهای شما الهامبخش است؟
مهمترین ابزارهای اسمارت مارکتینگ
ابزارهای Smarketing زیادی وجود دارد که میتوانید برای فرآیند بازاریابی از آنها استفاده کنید. در ادامه به چند نمونه از مهمترین ابزارها اشاره میکنیم.
Salesforce
Salesforce یک ابزار قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که به سازماندهی مشتریان و فرصتهای فروش شما کمک میکند.
با استفاده از این ابزار، میتوانید به تیم فروش و بازاریابی خود کمک کنید تا اطلاعات مربوط به مشتریان بالقوه خود را به اشتراک بگذارند، کمپین بسازند و گامهای بعدی را بردارند.
برخی از ویژگیهای کلیدی Salesforce عبارتاند از:
- پیگیری مشتریان بالقوه و سرنخها
- ایجاد کمپینهایی با هدف حفظ استراتژی بازاریابی
- برنامهریزی برای قرار ملاقاتها
- بررسی بازخورد ایمیلها
- سنجش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) تمام تلاشهای بازاریابی و فروش
- قابلیت دسترسی گسترده برای تمامی اعضای تیمها
LeadFuze
LeadFuzeیک ابزار فروش و بازاریابی است که به شما کمک میکند تا یک گردش کاری جذاب ایجاد کنید.
میتوان از هر دستگاهی در هر زمان و هر مکان به این CRM بصری و سازگار با تلفن همراه دسترسی داشته باشید. به علاوه میتوانید با استفاده از سیستم گزارشدهی آسان این نرمافزار، موفقیت هر سرنخ را پیگیری کرده و معاملات بیشتری را ببندید!
برخی از ویژگیهای کلیدی LeadFuze عبارتاند از:
- رابط کاربری آسان
- هشدارهای ایمیلی برای کمپینها
- ابزارهای بصری
- تنظیمات شخصیسازی حساب کاربری
- فیلد جستجو برای یافتن اطلاعات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن
Salesloft
Salesloft یک نرمافزار فروش و بازاریابی همه جانبه است که به شما کمک میکند کار خود را بهتر انجام دهید. با سیستم گزارش آسان این نرمافزار میتوانید معاملات بیشتری را در زمان کمتر ببندید و در نتیجه بیشتر بفروشید.
برخی از ویژگیهای کلیدی Salesloft عبارتاند از:
- سیستم گزارشدهی آسان
- ابزارهای مدیریت سرنخ
- فعالیت در فضای ابری با دادههای قابل اعتماد
- قابلیت همگامسازی با سی آر ام
- دوره آزمایشی رایگان قبل از خرید
Dynamics 365 Sales
نرمافزارDynamics 365 Sales ابزاری که توسط مایکروسافت طراحی شده و در چند سال گذشته به محبوبیت بالایی دست پیدا کردهاست. این ابزار قابلیتها و خدمات متنوعی را برای بازاریابان در سطوح مختلف ارائه میدهد: از مدیران بازاریابی مبتدی گرفته تا متخصصان با تجربه
ویژگیهای نرمافزار:
- سیستم گزارشدهی آسان و نامحدود
- فعالیت در فضای ابری
- همگامسازی بینظیر با CRM و سایر نرمافزارها
- بازاریابی ایمیلی پیشرفته
- پشتیبانی 24 ساعته و 365 روز سال
- دوره ی آزمایشی رایگان
Keap
نرمافزار Keap یک پلتفرم اسمارت مارکتینگ است که ذخیرهی نامحدود داده در فضای ابری را ارائه میدهد.
برخی از ویژگیهای کلیدی Keap عبارتاند از:
- مدیریت سرنخها
- کمپین های ایمیلی هدفمند
- تعامل با مخاطبین در کانالهای مختلف (مانند ایمیل، رسانههای اجتماعی)
- بهینه سازی با هدف افزایش حداکثری ROI
- ایجاد وفاداری مشتریان از طریق خدمات شخصیسازی شده مطابق با نیازهای آنها
نتیجه گیری
به فرایند بهکارگیری شبکههای اجتماعی، بازاریابی تلفنی و سایر روشهای تبلیغات دیجیتال در بازاریابی، اسمارت مارکتینگ میگویند. هدف از اسمارت مارکتینگ، جذب سرنخ باکیفیت برای تیم فروش است.
اسمارت مارکتینگ یک راه عالی برای صرفهجویی در وقت و هزینه است. با استفاده از تکنیکهای Smarketing ارائه شده در این مقاله، میتوانید تلاشهای بازاریابی و فروشتان را متحول کنید و بهترین نتایج را به دست آورید.
سوالات متداول
اسمارت مارکتینگ چیست؟
به فرآیند استفاده از شبکههای اجتماعی، بازاریابی تلفنی و سایر فناوریهای دیجیتال برای تعامل به مشتریان جدید یا فعلی، Smarketing میگویند.
مراحل ادغام فروش و بازاریابی چیست؟
در این مقاله به 6 مرحله اشاره کردیم. از جمله، توافق بر سر هدف مشترک، ارتباط قوی، همدلی، حمایت از یکدیگر، پیدا کردن علایق مشترک و برقراری رابطه صمیمانه با رهبر تیم. سپس هر کدام را کامل توضیح دادیم.
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0